Příbor

Ve spolupráci s krajským úřadem Moravskoslezského kraje,  městem Příbor, Kulturnín domem Příbor, Rodným domem Sigmunda Freuda a pod záštitou rakouského honorárního konzula v Brně Georga Stögera, náměstka hejtmana MSK Lukáše Curylo a starosty  města Příbor Jana Malíka.

Rakousko (21. 7. - 5. 8.)

výstavy

21. 7.  - 5. 8. 2021  Piaristická zahrada Příbor

DOPROVODNÉ AKCE

středa 21. července 18.00 Piarististická zahrada Příbor

vernisáž a komentovaná prohlídka

 Výstava bude slavnostně zahájena za účasti hostů a s komentovanou prohlídkou a portréty osobností spojených s Moravskoslezským krajem. Akce se koná ve spolupráci města Příbor, Kulturního domu Příbor a Rodného domu Sigmunda Freuda.  

středa 21. července 18.00 Kulturní dům Příbor

Záhady lidské duše

Geheimnisse einer Seele (Německá říše, 1926, 97 min) / Režie: Georg Wilhelm Pabst, Kamera: Curt Oertel, Hrají: Werner Krauss, Jack Trevor, Hertha von Walther, Lili Damita, Ruth Weyher, Ilka Grüning, Scénografie: Ernö Metzner, ČESKÉ TITULKY 

Projekce slavného německého expresionistického filmu režiséra G. W. Pabsta, který se narodil 25.8.1885 v Roudnici nad Labem. Už v úvodních titulcích jsme upozorněni, že máme co dočinění s "Psychoanalytickým filmem" a toto tvrzení se později rozhodně neukáže přehnaným. V poklidném životě manželského páru se přihodí několik neobvyklých událostí (vražda v sousedství, náhlý návrat dlouho nepřítomného synovce...), které na první pohled nejsou nijak zásadní, ale v manželově chování vyvolají zcela neočekávanou reakci, resp. nutkavý pocit, kdykoli se mu ocitne v ruce nůž. Uvědomuje si hrozící nebezpečí a svěří se se svým problémem psychiatrovi, s nímž se víceméně náhohou seznámil, a ten mu nabídne zvláštní pomoc - terapii zvanou psychoanalýza. Užité metodě odpovídá zpracování; snad každý záběr obsahuje nějaký odkaz na mužovo duševní rozpoložení a vrcholem je několikaminutový sen, de facto úchvatná bouře symbolických obrazů, po níž se jeden nediví, že se jeho majitel probudí s křikem. Některé z obsažených motivů jsou k vidění i v pozdější Pandořině skříňce či Bílém pekle, což jsou ale přece jen o něco "běžnější" filmy. V závěrečné třetině jsme přitomni samotné terapii, v níž jsou při objasnění mužova traumatu významy klíčových symbolů ozřejmeny, ani v této chvíli však neztrácí film nijak jako film. Nepamatuji, kdy mi naposled po skončení projekce takto bušilo srdce; Záhady lidské duše jsou fascinující podívanou. Jeden z vrcholů němého filmu.

OBSAH: Muže žijícího dosud ve šťastném manželství začnou pronásledovat hrůzné sny, že musí zabít svou ženu. Začne to řešit pomocí psychoanalýzy. - Sigmund Freud protestoval proti veškerému popularizování psychoanalýzy, proto se i tento film setkal s jeho kritikou. Formálně je však mimořádný - je silně ovlivněn německým expresionismem, obsahuje trikově zpracované snové sekvence, fantastické dekorace a působivé záběry významného kameramana Quida Seebera. (CSFD)